تدوین
- معاونت آموزشی دانشکده پرستاری
باهمکاری
- ریاست دانشکده
- مرکز مطالعات وتوسعه دانشکده
- مسئول دفتر تحصیلات تکمیلی
- مدیران گروه های آموزشی دانشکده پرستاری
- مسئولین کمیته های آموزشی/پژوهشی دانشکده پرستاری
- دانشجویان همکار با دانشکده پرستاری
- سایر ذینفعان درونی/بیرونی
برنامه ریزی استراتژیک تنها داشتن برنامه استراتژیک نیست.
برنامه استراتژیک بدون عمل به آن " رویا پردازی" است.
عمل کردن بدون برنامه استراتژیک " وقت تلف کردن" است.
عمل کردن در راستای استراتژی " تحول " است.
"بسم الله الرحمن الرحیم"
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
برنامه استراتژیک
دانشکده پرستاری
سال 1404
اعضای کمیتۀ برنامه ریزی راهبردی
دکتر محسن فاصله جهرمی (ریاست دانشکده پرستاری)
دکتر مهدی کریم یار (معاون آموزش دانشکده پرستاری)
دکتر زهره بادیه پیما (مسئول تحصیلات تکمیلی دانشکده پرستاری)
دکتر محسن حجت (هیئت علمی)
شهره جواد پور (مسئول EDO دانشکده پرستاری)
محمد علی منتصری (مسئول کمیته آموزش بالینی دانشکده پرستاری)
محمد هاشم عبدی (مدیر گروه داخلی- جراحی و مراقبت ویژه)
دکتر ناهید توکل (عضو گروه پرستاری)
مینا زمانی فر (مدیر گروه اطفال)
یاسمن زارعیان (مسئول آموزش دانشکده پرستاری)
محسن وحدانی (مسئول امور اداری دانشکده پرستاری)
فهرست
مقدمه
معرفی دانشکده پرستاری جهرم
اهداف دانشکده پرستاری جهرم
ارزش و باور های دانشکده پرستاری جهرم
ذینفعان (داخلی- خارجی) دانشکده پرستاری جهرم
رسالت ( Mission)
چشم انداز ( Vision)
اولویت های استراتژیک دانشکده پرستاری جهرم
تحلیل موقعیت مبتنی بر SWOT در دانشکده
برآورد ماتریس SWOT و استراتژیهای منتج شده بر اساس تحلیل SWOT دانشکده پرستاری جهرم
استراتژی های ( Strategies) منتج شده بر اساس تحلیل SWOT دانشکده پرستاری جهرم
تنظیم برنامه عملیاتی بر مبنای اهداف استراتژیک دانشکده پرستاری جهرم
بسمه تعالی
مقدمه
در سال های اخیر وقوع تغییرات مداوم در نیازهای جامعه و محدودیت منابع، بهترین راه اثربخشی و کارآمدی مدیران در به کارگیری برنامه ریزی استراتژیک نمایان شده است. این برنامه ریزی مدیران را به تفکر درازمدت، آینده نگری و پیش بینی افق های دوردست تشویق می نماید؛ زیرا برنامه ریزی فعالیتی پویا و هدفمند بوده و در شکل صحیح خود از ویژگی های بارزی چون تداوم، جامعیت، قابلیت اجرا و تناسب با توانمندی های سازمان برخوردار است و به صورت آگاهانه وضعیت موجود را بررسی کرده و تحلیل مناسبی از شرایط درونی و بیرونی سازمان ارائه می دهد. برنامه ریزی استراتژیک قابلیت تطابق با نیازهای آینده، پاسخگویی به تحولات و انتظارات محیط بیرونی سازمان را دارد و بیانگر قدرت خلاقیت مدیران و ساختن آینده است. به عبارتی، مدیران از طریق برنامه ریزی استراتژیک به امر آینده سازی می پردازند؛ ازاین رو دانشکده پرستاری جهرم، همگام با دانشگاه علوم پزشکی جهرم و در راستای سیاست های کلان نقشه جامع علمی کشور، برنامه خود را تدوین نموده است. امید است در سایه لطف حضرت حق، سعی و تلاش مدیران، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان دستیابی به اهداف میسر گردد.
معرفی دانشکده
دانشگاه علوم پزشکی جهرم(۱۳۵۶) تحت عنوان دانشکده پزشکی فعالیت خود را زیر نظر دانشگاه شیراز آغاز کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ساختمان دانشکده در سال ۱۳۶۴ با زیربنای ۵۰۰۰ متر مربع بازسازی گردید و در سال ۱۳۶۵ با پذیرش ۹۰ دانشجوی پزشکی و ۲۰ دانشجوی پرستاری، فعالیت مجدد خود را شروع کرد که در سال ۱۳۷۵ از دانشگاه علوم پزشکی شیراز جدا و به طور مستقل تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت. در سال ۱۳۸۶ دانشکده به دانشگاه ارتقا یافت و دانشکده پرستاری و پیراپزشکی با هدف تربیت فارغ التحصیلان متبحر و متخصص در رشتههای پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و فوریتهای پزشکی مشغول به فعالیت شد .
در سال ۱396 رشته جدید ارشد پرستاری داخلی – جراحی به رشته های موجود دانشکده پرستاری و پیراپزشکی اضافه شد و در سال 1400 همراه با اضافه شدن رشته ارشد پرستاری سلامت جامعه ، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی از هم جدا شده و دانشکده پرستاری با سه رشته کارشناسی پرستاری ، کارشناسی ارشد داخلی - جراحی و کارشناسی ارشد سلامت جامعه به فعالیت خود ادامه داد و بالاخره در سال 1403 رشته ارشد پرستاری ویژه نیز به سه رشته مذکور اضافه شد.
لازم به ذکراست؛ در حال حاضر تعداد ۱۹۹ نفر دانشجو در دانشکده پرستاری در حال تحصیل می باشند که از این تعداد، ۱۸۰ نفر در رشته کارشناسی پرستاری ، ۱۵نفر در رشته کارشناسی ارشد داخلی - جراحی ، ۴ نفر در رشته کارشناسی ارشد سلامت جامعه و 4 نفر در رشته ارشد پرستاری ویژه تحصیلات خود را ادامه می دهند .
اهداف استراتژیک دانشکده پرستاری جهرم
- توسعه رشته های تحصلات تکمیلی موجود در دانشکده؛
- بهبود رتبه دانشکده در سطح ملی و بین المللی؛
- ارتقای سطح دانش علمی و عملی دانشجویان در حال تحصیل؛
- نوآوری،کارآفرینی و خلق دانش جدید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده؛
- کسب درجات علمی و پژوهشی کشوری و جهانی در رشته های مرتبط؛
- توسعه ارتباطات و همکاریهای داخلی و بین المللی با سایر دانشکده های مرتبط؛
- دریافت گواهینامه اعتباربخشی از نهادهای معتبر ملی و بین المللی در زمینه های مرتبط؛
- ارتقای آموزش های علمی -کاربردی حضوری و مجازی به دانشجویان در راستای نیازهای جامعه؛
- توانمندسازی و به روز رسانی توانایی علمی و عملی اساتید دانشکده.
ارزش و باورهای دانشکده پرستاری جهرم
- توجه به کرامت انسانی: ارائه خدمات با مراعات ارزش های متعالی دین مبین اسلام در زمینه کسب رضایت الهی، شرافت خدمت به انسان ها و ضرورت حفظ حیات و احیای نفوس
- عدالت محوری: حق گرایی و توجه به حقوق احاد مردم (دانشجویان ،اساتید، کارکنان و بیماران ....) در تامین منابع، ارایه سرویس های آموزشی و پژوهشی و مراقبتی
- اخلاق حرفه ای: اشاعه خصایصی چون نوع دوستی، شرافت و درستکاری، وظیفه شناسی، رازداری و توجه به ارتقاء حرفه ای و ارج نهادن اخلاق پژوهشی
- ارج نهادن به جایگاه والای علم، عالم و نیاز های رفاهی ذینفعان: اهمیت و الویت دادن به "دانایی محوری" وتوسعه علمی و قداست بخشیدن به "علم جویی" و دانش پژوهی
- توجه به ارزش های متعالی دین مبین اسلام: در زمینه کسب رضایت الهی، حفظ کرامت انسانی، شرافت خدمت به انسانها، ضرورت حفظ حیات و احیای نفوس، ارتقای سلامت و کیفیت زندگی
- تعالی : ارتقای مستمر کیفیت در ارائه خدمات آموزشی، مراقبتی و پژوهشی
- پاسخگویی: اشاعه مهارت هایی چون یادگیری مادام العمر، یادگیری خودمحور و تاکید بر آن ها برای حفظ و ارتقاء توانمندی های فردی(اساتید و فارغ التحصیلان) پاسخگویی به نیازهای ذینفعان (دانشجویان، اساتید، دانش آموختگان و جامعه) و ارتقای حرفه ای
- ایجاد تعهد در دانش آموختگان: در امر مراقبت بیماران و تامین سلامت افراد جامعه با توجه به اینکه محور همه این فعالیت ها بیمار و جامعه می باشد.
ذینفعان داخلی- خارجی دانشکده پرستاری جهرم
ذینفعان هر فرد یا نهادی که از سازمان انتظار و توقع دارد و سازمان برای پاسخگوئی به نیازهای آنها به وجود آمده است یا تحت تأثیر برنامه های سازمان قرار می گیرند.
الف .ذینفعان درونی Stakeholders Internal))
- ریاست و معاون دانشکده؛
- مدیرگروهها؛
- اعضای هیئت علمی؛
- کارکنان دانشکده؛
- دانشجویان دانشکده؛
ب. ذی نفعان بیرونی (Stakeholders External)
- وزارت بهداشت و درمان؛
- ریاست دانشگاه؛
- هیئت رئیسه و معاونین دانشگاه؛
- سایر گروههای آموزشی و اعضای آنها؛
- مراکز تحقیقاتی دانشگاه؛
- بیمارستانها، مراکز بهداشت و سایر مراکز آموزشی دانشگاه؛
- دریافت کنندگان خدمات و بیماران؛
- سایر دانشگاههای علوم پزشکی در سطح کشور؛
ویژگی های ممتاز دانشکده پرستاری جهرم
- وجود اساتید مجرب با پشتکار و رتبه های علمی بالا؛
- وجود اساتید با رتبه های دکتری؛
- وجود کلاسهای آموزشی متعدد و مجهز به تجهیزات کمک آموزشی؛
- وجود skill lab مجهز؛
- وجود سایت معتبر و شبکه های فناوری مجهز جهت آموزش مجازی؛
- وجود کتابخانه با فناوریهای روزآمد؛
- تربیت دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد؛
رسالت ( Mission)
در راستای رسالت دانشگاه علوم پزشکی جهرم، رسالت دانشکده پرستاری جهرم؛ تربیت پرستاران متعهد، ماهر، خلاق و کارآمد، مسئولیتپذیر و پاسخگو در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد است، به نحویکه بتوانند خدمات خود را در حوزه های مراقبت بالینی، آموزش، پژوهش و مدیریت جامعه نگر، باکیفیت و مبتنی بر شواهد، بر اساس نیاز جامعه و منطبق با استانداردهای جهانی در سطوح مختلف سلامت در عرصه های گوناگون به جامعه هدف کشوری و در سطح بین المللی ارائه نمایند. آموزش و تربیت نیروهای پزشکی و دانش آموختگان توانمند و کارآمد در سطح کارشناسی، تحصیلات تکمیلی برای اطمینان از تداوم خدمات سلامت در آینده، یادگیری مادام العمر از طریق متدهای نوین آموزشی، هدایت و بسترسازی جهت انجام پژوهش های کاربردی و اساسی مورد نیاز بخش سلامت با استفاده از فن آوری های جدید به منظور ارتقاء سطح سلامت جامعه، مشارکت در ارتقای سلامت از طریق ارائه خدمات آموزشی درمانی، با کیفیت و هزینه اثر بخش، مشارکت موثر درآموزش مستمر و مداوم دانش آموختگان و بازآموزی اساتید با بکار گیری نیروهای متخصص درمنطقه، حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین با تاکید بر توسعه مراکز اختصاصی متناظر بر نیاز جامعه از جمله مأموریتهای دیگر این دانشکده است .
چشم انداز ( Vision)
- کسب رتبه برتر در حوزه های آموزشی و پژوهشی در بین دانشکده های پرستاری و مامایی کشور؛
- جایگاه اول در بین دانشگاه های تیپ سه کشور و ارتقای جایگاه دانشکده به تیپ های بالاتر؛
- داشتن سهم قابل توجهی در تربیت سرمایه انسانی متخصص و متعهد به منظور ارتقای کیفیت خدمات سلامت در تمامی سطوح پیشگیری.
اولویت های استراتژیک دانشکده پرستاری جهرم:
- اضافه کردن رشته دکتری پرستاری و ارشد پرستاری سالمندی؛
- ارتقای رضایت اساتید، کارکنان، دانشجویان و مشتریان خارجی؛
- ارتقای فرایندهای رهبری، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی؛
- توانمندسازی اساتید و کارکنان؛
- توسعه اخلاق حرفه ای؛
- تأکید و ارتقای کارگروهی در اساتید و دانشجویان دانشکده؛
- ارتقای سواد سلامت جامعه بخصوص گروه های آسیب پذیر و جمعیت جوان.
تحلیل موقعیت مبتنی بر SWOT در دانشکده پرستاری جهرم :
الف- نقاط قوت (Strength ) قابلیت های مثبت در درون دانشکده پرستاری جهرم
اولویت |
نقاط قوت |
1 |
وجود نیروهای جوان و فعال در گروه های مختلف هیات علمی در کنار اعضای هیات علمی با تجربه و توانمند |
2 |
بستر مناسب همکاری با معاونت ها و مدیریت دانشگاه در راستای تقویت همکاری بین بخشی |
3 |
وجود مجله اخلاق و آموزش در پرستاری در دانشکده |
4 |
تعامل، همفکری و حمایت مسئولین ارشد دانشگاه از فعالیت های دانشکده پرستاری |
5 |
تخصیص استاد مشاور به ازای هر ۱۰ دانشجو و وجود مسئول اساتید مشاور در سطح دانشکده |
6 |
حضور تمام وقت مدیر و کارشناسان ذیربط در دانشکده پرستاری |
7 |
پاسخگویی و تعامل سازنده ی مدیریت، ریاست دانشکده با مراجعین |
8 |
وجود کمیته های فعال در مرکز توسعه و دفاتر توسعه دانشکده پرستاری |
9 |
حضور فعالانه اساتید در کمیته های دانشکده |
10 |
برگزاری دوره های کوتاه مدت ارتقاء توانمندی اساتید در سطح دانشکده و دانشگاه |
11 |
طراحی و برگزاری طرح های نوآورانه در آموزش |
12 |
طراحی و اجرای روش های تدریس نو |
13 |
حضور دانشجویان در مراکز تخصصی آموزشی |
14 |
برگزاری کارگاه های آموزشی بر حسب نتایج نیازسنجی جهت اساتید و دانشجویان |
15 |
وجود مرکز مهارت های بالینی مجهز و فعال در دانشگاه و بیمارستان های آموزشی |
16 |
برگزاری دوره های آموزش تکمیلی و مهارت آموزی جهت دانشجویان مقطع ارشد |
17 |
وجود زمینه و بستر انجام پژوهش های آموزشی |
18 |
وجود شورای آموزشی دانشکده پرستاری فعال |
19 |
برخورداری از بنیه علمی مناسب جهت ارائه برنامه های آموزشی برای سازمان های دیگر |
20 |
توانایی راه اندازی و توسعه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی |
21 |
برگزاری آزمون های آنلاین، برگزاری آزمون صلاحیت های حرفه ای آسکی کشوری و پس کارورزی |
22 |
توسعه فضای فیزیکی جهت برگزاری آزمون آنلاین به تعداد ۳۰ کامپیوتر |
23 |
دسترسی به تکنولوژی جدید در زمینه اطلاع رسانی |
24 |
دسترسی به منابع جدید تکنولوژی واینترنت |
25 |
موقعیت ممتاز دانشکده در بین ادارات و سازمانهای شهرستان |
26 |
ارتباط مناسب دانشکده با مراکز غیر دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی ، دانشگاه دولتی جهرم |
27 |
ارتباط مناسب استاد و دانشجو |
28 |
امکان اجرای کارگاههای آموزشی ـ پژوهشی |
29 |
وجود بستر مناسب جهت آموزش ضمن خدمت نیروها ( پرسنل ـ کارشناسان ـ اعضای هیئت علمی ) |
30 |
ایجاد زمینه مشارکت دانشجویان در المپیاد دانشجویی |
31 |
کسب رتبه قبولی دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد |
32 |
وجود دانشجویان مستعد کسب عناوین برتر مسابقات علمی،فرهنگی کشورو المپیادهای علمی و ورزشی |
33 |
استفاده از مراکز درمانگاهی شهری و روستایی جهت آموزش دانشجویان پرستاری |
34 |
وجود IT مستقل در سطح دانشکده |
35 |
اصلاح چارت سازمانی دانشکده پرستاری |
36 |
تامین زیرساختهای مورد نیاز دانشکده پرستاری (نیروی انسانی-فضا و امکانات) |
37 |
توجه به فعالیت های معاونت دانشجویی و فرهنگی در دانشکده پرستاری |
38 |
ارتقای سطح فعالیت های کمیته اساتید مشاور دانشکده پرستاری |
ب- نقاط ضعفها (Weaknesses) در درون دانشکده پرستاری جهرم شامل
اولویت |
نقاط ضعف |
1 |
تعامل ناکافی اساتید بالینی با دانشکده پرستاری |
2 |
ناآشنایی تعدادی از اساتید با منابع آموزش ترکیبی و روش های نو در آموزش |
3 |
کمبود اعضاء هیات علمی در برخی گروه های آموزشی |
4 |
عدم آشنایی برخی از مدیران دانشگاه با مسایل و نیازهای دانشکده پرستاری |
5 |
کمبود کارشناس در حیطه های مختلف دانشکده |
6 |
کمبود نیروی انسانی در دانشکده پرستاری |
7 |
کمبود امکانات در زمینه های ابزارهای آموزشی |
8 |
عدم وجود بودجه اختصاصی متناسب با نیازهای موجود در دانشکده پرستاری |
9 |
عدم وجود مدیریت اداره خدمات آموزشی مستقل در دانشکده پرستاری |
10 |
کمبود امکانات رفاهی کارکنان، اعضای هیات علمی، دانشجویان |
11 |
ضعف در اولویت بندی منابع در سطح دانشگاه |
12 |
وجود مقاومت در برابر تغییر |
13 |
ضعف در روابط عمومی واحدها |
14 |
عدم وجود فضای تعاملی و همکاری از مرکز توسعه جهت جذب دانشجویان علاقمند به پرستاری |
15 |
عدم وجود زمینه اعتباری و مالی مناسب در داخل دانشکده جهت پژوهش |
16 |
عدم وجود مدیریت مالی مستقل در دانشکده پرستاری |
17 |
عدم اجرای موفق سیاستها و خطمشیهای در بهبود وضعیت آموزش |
18 |
بالابودن حجم کارآموزش اساتید نسبت به کار پژوهش |
ج - فرصتها ( Opportunities ) (عوامل خارجی) برای موفقیت دانشکده پرستاری جهرم شامل:
اولویت |
فرصت ها |
1 |
وجود نگرش مثبت مدیران ارشد در ریاست و معاونت آموزشی نسبت به جایگاه دانشکده |
2 |
نگرش مثبت مدیران گروه های آموزشی نسبت به همکاری با دانشکده |
3 |
وجود دیدگاه مدیریتی مبتنی بر شواهد در وزارت متبوع |
4 |
بستر مناسب همکاری با معاونت ها و مدیریت دانشگاه در راستای تقویت همکاری بین بخشی |
5 |
تاکید بر اجرای بسته های طرح تحول و پایش آن براساس نشانگرها توسط وزارت خانه |
6 |
امکان تدوین پروژه های توسعه ای در راستای تحقق اهداف بسته های طرح تحول در سطح دانشکده |
7 |
تقویت تعامل دانشکده پرستاری با EDC |
8 |
برگزاری سالانه جشنواره شهید مطهری، افزایش طرح های فرآیندی در زمینه آموزش |
9 |
برگزاری سالانه المپیاد دانشجویی سبب افزایش همکاری دانشجویان و اساتید |
10 |
برگزاری سالانه همایش آموزش پزشکی و سمینارهای آموزش پزشکی |
11 |
تقویت همکاری و تعامل بین بخشی با برگزاری جلسات کمیته های تخصصی |
12 |
وجود مجلات علمی-پژوهشی در دانشگاه جهرم |
13 |
وجود تعامل سازنده با واحد مدیریت آموزش مجازی دانشگاه |
14 |
توسعه رشته های تخصصی مقطع تحصیلات تکمیلی |
15 |
توسعه رشته ها در راستای اخلاق حرفه ای |
16 |
وجود دانشجویان علاقمند به همکاری با دانشکده در زمینه های مختلف علمی،پژوهشی و فرهنگی |
17 |
جود تعامل سازنده با مدیریت ارشد دانشکده های علوم پزشکی |
18 |
وجود تعامل نشست های متعدد بین مسئولین دانشکده و دانشگاه |
19 |
نگرش مثبت مسئولین سازمان ها و موسسات دیگر نسبت به دانشکده |
20 |
تعامل خوب سایر معاونت های دانشگاه با معاونت آموزشی و دانشکده |
21 |
موقعیت ویژه جغرافیایی دانشگاه علوم پزشکی جهرم و دانشکده پزشکی در جنوب استان در جهت ارائه آموزش |
د- تهدیدها (Threats) عوامل خارجی که پتانسیلی برای آسیب به دانشکده پرستاری جهرم هستند شامل
اولویت |
تهدیدها |
1 |
توجه و تاکید بیش از حد آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی در امر پژوهش و فرهنگی در مقایسه با آموزش |
2 |
جذب ناکافی اعضاء هیات علمی در تخصص های مختلف |
3 |
نداشتن مجلات علمی-پژوهشی Pub Med در دانشگاه |
4 |
پایین بودن انگیزه در کارشناسان و کادر آموزشی دانشگاه |
5 |
تخصص ناکافی منابع به دانشگاه |
6 |
عدم تخصیص اعتبارات مناسب |
7 |
عدم استقلال کامل مالی و ادرای دانشکده پرستاری |
8 |
کمبود امکانات رفاهی و معیشتی دانشجویان و هیات علمی در سطح دانشگاه |
9 |
افزایش ظرفیت پذیریش دانشجو در سطح دانشکده از سوی وزارت متبوع |
10 |
پایین بودن سرانه بهداشت درمان |
11 |
افزایش آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر |
12 |
تدوین دستورالعمل ها و بخشنامه های نامتناسب با شرایط اجرایی |
13 |
تاثیر بحرانها و شرایط سیاسی بر تصمیم گیری های مدیریتی |
14 |
نداشتن هیات علمی کافی در برخی رشته ها |
برآورد ماتریس SWOT و استراتژی ها منتج شده براساس تحلیل SWOT دانشکده پرستاری
جدول 1) استراتژی SO
نقاط قوت (S) |
وجود نیروهای جوان و فعال در گروه های مختلف هیات علمی در کنار اعضای هیات علمی با تجربه و توانمند تعامل، همفکری و حمایت مسئولین ارشد دانشگاه از فعالیت های دانشکده پرستاری وجود زمینه و بستر انجام پژوهش های آموزشی توانایی راه اندازی و توسعه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی تامین زیرساختهای مورد نیاز دانشکده پرستاری (نیروی انسانی-فضا و امکانات) |
فرصت ها (O) |
وجود نگرش مثبت مدیران ارشد در ریاست و معاونت آموزشی نسبت به جایگاه دانشکده توسعه رشته های تخصصی مقطع تحصیلات تکمیلی وجود تعامل نشست های متعدد بین مسئولین دانشکده و دانشگاه نگرش مثبت مسئولین سازمان ها و موسسات دیگر نسبت به دانشکده تعامل خوب سایر معاونت های دانشگاه با معاونت آموزشی و دانشکده |
استراتژی (SO) |
افزایش پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ایجاد رشته های جدید |
جدول 2) استراتژی ST
نقاط قوت (S) |
وجود نیروهای جوان و فعال در گروه های مختلف هیات علمی در کنار اعضای هیات علمی با تجربه و توانمند تعامل، همفکری و حمایت مسئولین ارشد دانشگاه از فعالیت های دانشکده پرستاری بستر مناسب همکاری با معاونت ها و مدیریت دانشگاه در راستای تقویت همکاری بین بخشی وجود مجله اخلاق و آموزش در پرستاری در دانشکده دسترسی به منابع جدید تکنولوژی واینترنت وجود زمینه و بستر انجام پژوهش های آموزشی |
تهدید ها (T) |
افزایش ظرفیت پذیریش دانشجو در سطح دانشکده از سوی وزارت متبوع افزایش آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر تدوین دستورالعمل ها و بخشنامه های نامتناسب با شرایط اجرایی تاثیر بحرانها و شرایط سیاسی بر تصمیم گیری های مدیریتی |
استراتژی (ST) |
افزایش توانمندی های آموزشی و پژوهشی اساتید |
جدول 3) استراتژی WT
نقاط ضعف (W) |
ناآشنایی تعدادی از اساتید با منابع آموزش ترکیبی و روش های نو در آموزش کمبود امکانات در زمینه های ابزارهای آموزشی عدم وجود فضای تعاملی و همکاری از مرکز توسعه جهت جذب دانشجویان علاقمند به پرستاری عدم اجرای موفق سیاستها و خطمشیهای در بهبود وضعیت آموزش بالابودن حجم کارآموزش اساتید نسبت به کار پژوهش |
تهدید ها (T) |
توجه و تاکید بیش از حد آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی در امر پژوهش و فرهنگی در مقایسه با آموزش جذب ناکافی اعضاء هیات علمی در تخصص های مختلف افزایش آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر پایین بودن انگیزه در کارشناسان و کادر آموزشی دانشگاه عدم تخصیص اعتبارات مناسب عدم استقلال کامل مالی و ادرای دانشکده پرستاری کمبود امکانات رفاهی و معیشتی دانشجویان و هیات علمی در سطح دانشگاه |
استراتژی (WT) |
توسعه دانش پرستاری با رویکرد مبتنی بر شواهد و مبتنی بر نیاز جامعه |
جدول 4) استراتژی WO
نقاط ضعف (W) |
ناآشنایی تعدادی از اساتید با منابع آموزش ترکیبی و روش های نو در آموزش کمبود کارشناس در حیطه های مختلف دانشکده کمبود نیروی انسانی در دانشکده پرستاری کمبود امکانات در زمینه های ابزارهای آموزشی عدم وجود بودجه اختصاصی متناسب با نیازهای موجود در دانشکده پرستاری |
فرصت ها (O) |
نگرش مثبت مدیران گروه های آموزشی نسبت به همکاری با دانشکده وجود دانشجویان علاقمند به همکاری با دانشکده در زمینه های مختلف علمی،پژوهشی و فرهنگی وجود تعامل سازنده با واحد مدیریت آموزش مجازی دانشگاه برگزاری سالانه المپیاد دانشجویی سبب افزایش همکاری دانشجویان و اساتید برگزاری سالانه همایش آموزش پزشکی و سمینارهای آموزش پزشکی تقویت همکاری و تعامل بین بخشی با برگزاری جلسات کمیته های تخصصی |
استراتژی (WO) |
توسعه امکانات آموزشی و پژوهشی دانشکده |
استراتژیهای ( Strategies) منتج شده براساس تحلیل SWOT دانشکده پرستاری جهرم:
- استراتژی (SO): افزایش پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ایجاد رشته های جدید
- استراتژی (ST): افزایش توانمندی های آموزشی و پژوهشی اساتید
- استراتژی (WT): توسعه دانش پرستاری با رویکرد مبتنی بر شواهد و مبتنی بر نیاز جامعه
- استراتژی (WO): توسعه امکانات آموزشی و پژوهشی دانشکده
تنظیم برنامه عملیاتی بر مبنای اهداف استراتژیک
هدف استراتژیک |
برنامه عملیاتی |
مسئول پروژه |
شیوه ها |
فرد و گروه مرتبط با فعالیت |
شاخص ارزیابی |
افزایش پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ایجاد رشته های جدید |
1-ایجاد رشته کارشناسی ارشد سالمندی 2-ایجاد رشته دکتری پرستاری |
تحصیلات تکمیلی |
مکاتبات و جلسات اداری |
مسئول تحصیلات تکمیلی |
تعداد دانشجویان پذیرفته شده |
افزایش توانمندی های آموزشی و پژوهشی اساتید |
1-نیاز سنجی و برنامه ریزی توانمندسازی اعضا هیات علمی 2-برگزاری کارگاه های آموزشی و پژوهشی 3- استقرار شاخص های عملکرد پژوهشی اعضا، گروه و دانشکده
|
معاونت آموزشی و پژوهشی |
مکاتبات و جلسات اداری |
معاونت آموزشی و پژوهشی |
-کارگاهها و کنگره های داخلی وخارجی - تعداد طرح های پژوهشی و مقالات اساتید |
توسعه دانش پرستاری با رویکرد مبتنی بر شواهد و مبتنی بر نیاز جامعه |
1- بهبود تجهیزات آموزشی 2 - ارتقاء آموزش مجازی و روش های دانشجو محور 3 -بازنگری و به روز رسانی محتوای دروس ، طرح درسها با رویکرد مبتنی بر شواهد و مبتنی بر نیاز جامعه |
معاونت آموزشی و پژوهشی |
مکاتبات و جلسات اداری |
معاونت آموزشی و پژوهشی |
-تعداد مقالات و دستاوردهای علمی و پایگاههای معتبر علمی و کتابخانه ای -رضایت فراگیران و ذینفعان |
توسعه امکانات آموزشی و پژوهشی دانشکده |
-ارتقاء و بروزرسانی سایت دانشکده - ارتقاء منابع فضا، امکانات و تجهیزات دانشکده |
معاونت آموزشی و پژوهشی |
مکاتبات و جلسات اداری |
معاونت آموزشی و پژوهشی |
-تعدادسیستمهای فناوری و نرم افزاری جدید -تعداد امکانات افزوده شده |